RAPORT PRIVIND PREOCUPĂRILE
AGENŢIEI JUDEŢENE PENTRU OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ HARGHITA ÎN CEA CE
PRIVEŞTE OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ
IN CONTEXTUL APLICARII AQUIS-ULUI COMUNITAR
2006
La nivelul
AJOFM Harghita, implementarea aquis-ului comunitar se realizeaza prin aplicarea
unui program de ocuparea a fortei de munca complex pe baza unui contract de
performanta, in concordanta cu prevederile aquis-ului comunitar
1.Situaţia pieţei muncii în
judeţul Harghita
1a.Evoluţia
şomajului.
Evoluţia numărului de şomeri pe parcursul
anului 2006 în comparaţie cu aceaşi perioadă a anului 2005 se
regăseşte în tabelul de mai jos:
NUMĂR ŞOMERI
ŞI RATA ŞOMAJULUI ÎN
JUDEŢUL HARGHITA
Indicatori/ luna |
Ian. 2006 |
Ian. 2005 |
Febr. 2006 |
Febr. 2005 |
Mart. 2006 |
Mart. 2005 |
Apr. 2006 |
Apr. 2005 |
Total şom. din care: |
12909 |
10469 |
13588 |
10816 |
13725 |
10623 |
13154 |
10064 |
Şomeri în plată |
7917 |
6361 |
8147 |
6582 |
7748 |
6252 |
7070 |
5749 |
Şomeri neindem. |
4992 |
4108 |
5441 |
4234 |
5977 |
4371 |
6084 |
4315 |
Rata şom. (%) |
9,7 |
7,9 |
10,2 |
8,1 |
10,3 |
8,0 |
9,9 |
7,6 |
Situaţia
şomajului în anul 2006 cât şi
cea din anul
Din punct
de vedere numeric situaţia şomajului în judeţul Harghita la data
de 30.04.2006 comparativ cu 30.04.2005, ne indică o creştere
semnificativă a nivelului şomajului, înregistrându-se un număr
de 13154 şomeri faţă de 10064. Din totalul de 13154 şomeri
aflaţi în evidenţa A.J.O.F.M. Harghita la data de 30.04.2006, 5171
persoane erau femei. Rata şomajului fiind de 9,9% faţă de 7,6%
în anul 2005.
Cauza
existenţei unui număr mai mare de şomeri faţă de
perioada similară a anului trecut este următoarea:
-
restructurarea SC Bălan SA, datorită acestui fapt la 30.04.2006
ponderea şomerilor în total populaţie în vârstă de muncă în
localitatea Bălan avea nivelul record de 23,9 %;
-
desfiinţarea multor locuri de muncă în cadrul societăţilor
comerciale afectate de evoluţia cursului valutar (producţia lohn dar
nu numai) în special în industria uşoară şi cea de prelucrare a
lemnului.
Mediul cel mai
afectat de şomaj este cel rural (8,9 %) , faţă de cel urban (8,1
%).
Ponderea
femeilor în totalul şomerilor a scăzut de la 44% la 41%, în
condiţiile unui şomaj sezonier mai consistent, acesta
(construcţii, cariere, mine) afectând în special forţa de muncă
masculină
Zona defavorizată Bălan.
Situaţia şomajului în zona defavorizată
Bălan este una deosebit de gravă, ponderea şomerilor din total
populaţie în vârstă de muncă fiind de 22%. Numărul
şomerior din Bălan a crescut pe parcursul anului 2006 ca urmare mai
ales a disponibilizărilor efectuate de mină. Astfel dacă la
31.12.2005 erau în evidenţă 1269 şomeri, la 30.04.2006
numărul ajunsese la 1341 de persoane .
Având
în vedere situaţia mai sus amintită la începutul lunii aprilie
agenţia a reuşit
demararea unui curs de
zidar, iar în momentul actual fiind în faza de selectare a
participanţilor la un curs de
montator ghips carton.
Trebuie
menţionat că instituţia noastră deşi utilizează
câteva instrumente specifice nu crează locuri de muncă, ea nu se
poate substitui mediului economic în vederea creşterii gradului de ocupare
a forţei de muncă
De
asemenea perspectivele pe anul 2006 sunt negative, în sensul că în mod
probabil mina Bălan se va închide cel târziu la 30.06.2006 ceea ce va
determina o creştere a ponderii şomerilor din total populaţie în
vârstă de muncă la peste 30%. Agenţia va depune şi în anul
2006 eforturi în vederea diminuării impactului social pe care aceste
disponibilizări. Astfel în 2006 vor fi organizate cursuri de formare
profesională finanţate din bugetul asigurărilor pentru
şomaj în meseriile de : montator gips-carton, zidar , dulgher şi
lucrător în gospodărie agroturistică. La aceste cursuri
sperăm să cuprindem 100 de şomeri.
De
asemenea vor fi derulate din nou programe de consultanţă şi
asistenţă în vederea începrii unei afaceri pe cont propriu pentru ce
puţin 20 de şomeri.
Începând
cu luna februarie agenţia a
finanţat temporar 8 locuri de muncă pe care s-au încadrat
şomeri şi care vor desfăşura activităţi cu
caracter social.
Din programul de
ocupare pe întreg judeţul Harghita pentru anul 2006 până la
sfârşitul lunii aprilie au fost realizaţi următorii indicatori:
Nr. crt. |
Tip măsură |
Total program la 30.04 2006 |
Total program realizat la 30.04.2006 |
Program realizat în procente |
1. |
Total pers.cuprinse la măsuri active |
2001 |
4110 |
205 |
2. |
TOTAL persoane incadrate |
1970 |
1792 |
91 |
3. |
Program de mediere |
772 |
523 |
68 |
4. |
Nr.persoane ocupate ca urmare a Acord.serv.de inf.şi consiliere prof. |
157 |
158 |
101 |
5. |
Cursuri de formare profesionale |
108 |
94 |
87 |
6. |
Aloc.pt.şom.care se încadr.înainte de expirarea şomajului |
318 |
345 |
108 |
7. |
Încadr.şom.peste 45 ani sau întreţinători unici de familie |
210 |
196 |
93 |
8. |
Incadr.şom.care mai au 3 ani până la pensie |
13 |
6 |
46 |
9. |
Stimularea mobilităţii forţei de muncă |
8 |
16 |
200 |
10. |
Încadr.abs.din instit.de învăţământ |
140 |
193 |
138 |
11. |
Incadr.pers.cu handic.prin subv.locurilor de muncă |
3 |
3 |
100 |
12. |
Crearea noi locuri de muncă prin creditarea IMM |
28 |
64 |
229 |
13. |
Servicii de cons. şi asist.pt. începerea unei activit. îndep. sau
pt. iniţ. unei afaceri |
13 |
31 |
238 |
14. |
Ocuparea temporară a F.M. în lucrări publice de interes
comunitar |
192 |
117 |
61 |
15. |
Încadr.prin încheierea de contracte de solidaritate în baza L.116/2002 |
7 |
11 |
157 |
Pe
parcursul anului 2006 luând în considerare informaţiile relevante cu
privire la piaţa muncii precum şi tendinţele tradiţionale
considerăm că pe parcursul anului 2006 numărul şomerilor
vor scădea până la un nivel al ratei şomajului de 8,3-8,4%,
după ce s-a înregistrat un vârf la sfârşitul lunii martie 2006 ca
urmare a atingerii apogeului în ceea ce priveşte concedierile sezoniere.
2.1. Măsuri concrete privind
creştere gradului de ocupare a forţei de muncă pe anul 2006.
2.1.1. Medierea muncii la nivel judeţean.
Medierea muncii este activitatea
prin care se realizează punerea în legătură a angajatorilor cu
persoanele în căutarea unui loc de muncă, în vederea stabilirii de
raporturi de muncă sau serviciu.
Agenţia pentru Ocuparea
Forţei de Muncă are obligaţia de a identifica locurile de
muncă vacante la angajatori şi a le face cunoscute persoanelor în
căutarea unui loc de muncă.
Aceste servicii de mediere
pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă se acordă
gratuit de către Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă
şi constau în:
-
informaţii
privind locurile de muncă vacante
şi condiţiile de ocupare a acestora prin publicarea, afişarea,
organizarea de burse ale locurilor de muncă;
-
medierea
electronică având ca scop punerea automată în corespondenţă
a cererilor şi ofertelor de locuri de muncă, prin intermediul
tehnicii de calcul;
-
preselecţia
candidaţilor corespunzător cerinţelor locurilor de muncă
oferite şi în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile,
experienţa şi cu interesele acestora.
Pe întreg anul 2006 se
preconizează angajarea ca urmare a medierii cererii şi ofertei de
locuri de muncă a 2315 persoane.
Un capitol aparte îl constituie organizarea Burselor Locurilor de
Muncă.
În
data de 07 aprilie s-a organizat Bursa Generală a Locurilor de
Muncă, în toate
localităţile unde AJOFM are puncte de lucru sau agenţii locale.
Au participat un număr de 88 angajatori cu ofertă de 748 locuri de
muncă din care 17 persoane cu studii superioare. Numărul meseriilor
reprezentate în ofertă au fost de 62 la număr. Participarea
persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă a fost în unele
locuri sub aşteptări. În
vederea organizării acestei acţiuni s-a desfăşurat o
intensă campanie de popularizare a acţiunii în rândul persoanelor
aflate în căutarea unui loc de muncă prin intermediul şi în
colaborare cu ziarele locale şi regionale, cu posturile de radio, precum
şi prin anunţarea tuturor şomerilor asupra organizării
acestui eveniment cu ocazia prezentării la viza lunară, precum
şi prin lansarea unor invitaţii.
Ca
urmare a Bursei Generale a Locurilor de Muncă s-au încadrat 255 de
persoane,
(date monitorizate la o
lună de la desfăşurarea Bursei generale a Locurilor de
Muncă)
Nr. Crt. |
Unitatea
Locală
|
Număr
persoane angajate prin bursă |
1 |
Miercurea-Ciuc |
49 |
2 |
Odorheiu-Secuiesc |
96 |
3 |
Gheorgheni |
41 |
4 |
Topliţa |
42 |
5 |
Cristuru-Secuiesc |
15 |
6 |
Bălan |
12 |
|
Total
judeţ |
255 |
La bursa locurilor de muncă pentru
persoane cu studii superioare, organizată la data
de 18.05.2006, în municipiul Miercurea-Ciuc, cca 170 de
locuri de muncă au fost oferite tinerilor de cei 43 de angajatori
prezenţi. Această bursă, s-a dovedit un succes.
Printre
cei interesaţi, primii au fost
studenţii Universităţii Sapienţia din oraş,
chiar câţiva studenţi de
Cele mai
frecvente întrebări puse de absolvenţi erau legate de salarizare.
Unii au venit deja cu CV, alţii numai asistau, ofertele de locuri de
muncă erau pentru judeţul Harghita, Covasna dar şi din partea
unor firme multinaţionale. S-au oferit şi locuri de muncă pe
perioada sezonieră sau cu timp de muncă parţial. Printre
meseriile oferite amintim: ingineri, economişti, jurişti,
referenţi, manageri, agenţi de asigurări etc. datorită
campaniei de popularizare foarte reuşite şi a locului de desfăşurare
ideal, bursa a fost un succes, cu peste 800 de persoane participante. Cca 300
de absolvenţi au fost rechemaţi pentru interviu, conform
afirmaţiilor organizatorilor, vor fi cca 150 de angajări.
Acest
indicator fiind singurul de îndeplinit pentru anul 2006 din cadrul Planului de
implementare a legislaţiei şi de consolidare instituţională
la nivel local a acqusu-lui comunitar,
în vederea combaterii şomajului din rândul tinerilor şi a
şomajului pe termen lung.
În date
de 9 iunie se v-a organiza Bursa Locurilor de Muncă pentru Persoanele de
Etnie romă în zona Cristuru-Secuiesc. Încadrarea acestora fiind o
problemă greu de realizat datorită nivelului educţional redus.
2.1.2. Activitatea de informare
şi consiliere cu privire la cariera
În
această activitate derulată prin centrele speciale care
funcţionează la sediile agenţiilor locale din Miercurea-Ciuc şi Odorheiu-Secuiesc
dar şi la sediile celorlate puncte de lucru (Gheorgheni, Topliţa,
Cristuru-Secuiesc şi Bălan) au fost cuprinşi 158 de şomeri
până la data de 30.04.2006., realizat
la patru luni în procent de 101%.
2.1.3. Activitatea de formare
profesională
Până
la data de 30.04.2006, instituţia noastră a înscris la programe de
formare profesională finanţate din bugetul asigurărilor pentru
şomaj un număr de 445 persoane.
Programul de angajări
ca urmare a participării la programele de formare profesionale
a fost realizat în proporţie de 87%, până
la data de 30.04.2006.
2.1.4. Ocuparea forţei de
muncă prin acordarea de alocaţii pentru şomerii care se
încadrează înainte de expirarea şomajului.
Ca urmare
a modificării Legii nr. 76/2002 prin Legea 107/2004,
posibilităţile de acordarea a acestor alocaţii au fost restrânse
substanţial în sensul că au fost excluşi şomerii care în
ultimii doi ani au mai avut raporturi de muncă cu angajatorul în
cauză precum şi aceia care se încadrau cu contract de muncă pe
perioadă determinată mai mică de 1 an şi în
consecinţă indemnizaţia de şomaj era doar suspendată
şi nu încetată.
La data de
30.04.2006 au fost soluţionate 345 de astfel de cereri de instituţia
noastră. Astfel programul de angajări a fost realizat în proporţie de 108%.
2.1.5. Încadrarea în muncă a
şomerilor în vârstă de peste 45 ani sau şomeri părinţi
unici susţinători ai familiilor monoparentale.
În conformitate cu prevederile art. 85 din Legea 76/2002 în primele patru
luni ale anului 2006 au fost încadrate 196 de astfel de persoane, în procent de
93%.
2.1.6. Stimularea încadrării
şomerilor care au mai puţin de 3 ani până la pensie
Cunoscut
fiind faptul că persoanele din această categorie întâmpină dificultaţi
sporite instituţia noastră acordă subvenţii angajatorilor
care încadrează astfel de persoane potrivit legii pe întreaga
perioadă până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare.
Până
în prezent au fost încadrate uzându-se de aceste subvenţii un număr
de 6 de persoane dinr-un program de 13 la patru luni (realizat 46% din
program). Menţionăm că principala cauză a nerealizării
o constituie formalităţile deosebit de complicate de îndeplinit de
către societate, motiv pentru care angajatorii preferă să uzeze
de subvenţia acordată pentru încadrarea şomerilor de peste 45 de
ani chiar dacă persoana îndeplineşte condiţiile mai sus
amintite.
2.1.7. Încadrarea prin stimularea
mobilităţii forţei de muncă
Programul
de 8 angajări la patru luni a fost realizat, numărul
de angajări fiind de 16. Precizăm că posibilitatea de stimulare
cea mai interesantă este cea legată de schimbarea domiciliului (care
este de 7 salarii), având în vedere că pentru persoanele care se
încadrează la mai mult de
2.1.8. Stimularea încadrării
în muncă a absolvenţilor în conformitate cu art.80 din Legea 76/2002.
În aprilie anul 2006, prin subvenţionarea locului de muncă din
bugetul asigurărilor pentru şomaj pentru încadrarea de
absolvenţi s-au angajat un număr de 193 de absolvenţi
faţă de un program de 140, un procent de 138%.
2.1.9. Încadrarea persoanelor cu
handicap.
Astfel în data de 30.04.2006 un număr de 3 persoane cu handicap au
fost încadrate prin subvenţionarea locului de muncă. Precizăm
că persoanele cu handicap nu sunt interesate cu adevărat de
încadrarea în muncă atâta timp cât :
- în cazul angajării ele pierd dreptul la indemnizaţia de
persoană cu handicap pe care o primesc;
-
nu
există mijloace coercitive la adresa lor în cazul refuzului de a se angaja
deşi acestea sunt implementate la adresa angajatorilor cu peste 75 de salariaţi;
2.1.10. Încadrarea prin acordarea
de credite.
În primele
patru luni ale anului 2006, 64 de şomeri
au fost încadraţi prin aplicarea acestei măsuri, un procent de
229 %.
2.1.11. Servicii de consultanţă şi
asistenţă pentru începerea unei activităţi independente sau
pentru iniţierea unei afaceri.
La data de 30.04.2006 a fost
programată cuprinderea la astfel de servicii a 13 de şomeri, fiind curpinşi 31, realizarea
programului în procent de 238%.
2.1.12. Ocuparea temporară a forţei de muncă
în lucrări publice de interes comunitar.
Beneficiarii
subvenţiilor prevăzute la art. 78 din Legea nr.76/202 sunt
angajatorii care încadrează persoane neocupate, înregistrate la
agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, indiferent dacă
beneficiază sau nu de indemnizaţie de şomaj.
Categoriile
de servicii care pot fi subvenţionate sunt, în principal:
a. servicii
publice de refacere si întreţinere a infrastructurii; ecologizare şi
realizare a unor lucrări edilitare organizate de autorităţi
publice locale; firme private; organizaţii neguvernamentale.
b. servicii
sociale care cuprind activităţi de îngrijire la domiciliu a îngrijire
la domiciliu a copiilor, bolnavilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap,
organizate de autorităţile publice locale, organizaţii
neguvernamentale şi alte organisme, în condiţiile legii.
Angajatorii
care doresc să organizeze servicii publice de tipul celor menţionate,
prin participarea la programele de ocupare, vor depune propunerile lor la
primarul localităţii sau, după caz, la preşedintele
consiliului judeţean, în scopul obţinerii avizului pentru realizarea
serviciilor publice, precum şi al aprobării pentru repartizarea unui
număr de locuri de muncă subvenţionate din bugetul
asigurărilor pentru şomaj.
Propunerile
angajatorilor vor conţine în mod expres necesarul de forţă de
muncă structurat pe ocupaţii sau meserii, calificări şi
niveluri de pregătire.
Angajatorii
sunt obligaţi să încheie cu persoanele încadrate în muncă din
rândul şomerilor contracte individuale de muncă.
Pentru
acordarea subvenţiilor agenţia
judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă Harghita
va încheia Convenţii, cu angajatorii persoanelor încadrate în muncă
din rândul şomerilor, pentru prestarea categoriilor de servicii publice cu
avizul administraţiei publice locale, precum şi pentru serviciile
sociale.
Subvenţiile
locurilor de muncă prevăzute la
art.78, se acordă angajatorilor pe o perioadă de cel mult 12
luni, pentru fiecare persoană încadrată cu contract individual de
muncă din rândul şomerilor, şi proporţional cu timpul
efectiv lucrat (inclusiv perioadele în care persoana se află în concediu
de odihnă).
Salariul
de bază minim brut pe ţară avut în vedere la acordarea
subvenţiilor este salariul de bază minim brut pe ţară în
vigoare în luna pentru care se face plata.Astfel pentru anul 2006 AJOFM
Harghita a încheiat convenţii cu 28 de angajatori.
2.1.13.
Încadrarea persoanelor defavorizate prin încheierea de contracte de
solidaritate cf Legii 116/2002.
În ceea ce priveşte număr de încadrări, programul a fost
realizat (11 faţă de 7) la data de 30.04.2006. Menţionăm
că în acest sens tinerii sub 25 de ani nu pot fi obligaţi să
semneze aceste contracte.
PROPUNERI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A
ACTIVITĂŢII A.JO.F.M. HARGHITA IN VEDEREA FUNCTIONARII CORECTE A
PIETEI MUNCII
-
constituirea
unui sistem de monitorizare si prospectare a pietei muncii prin chestionarea
angajatorilor din judet. O actiune pilot a fost demarata in acest sens , fiind
distribuite in perioada 2 mai – 23 mai 2006
fiind distribuite 1900 de chestionare, termenul de predare fiind in
cursul lunii iunie). Pe baza rezultatelor acestor chestionare vom putea adapta
programele de formare profesionala a adultilor, Planul Local de Actiune in
domeniul Invatamintului Profesional si tehnic, programele de scolarizare,
respectiv de ocupare la realitatile pietei muncii, in concordanta cu planurile
de afaceri ale firmelor din judet.
-
-
acordarea
în permanenţă de consultanţă gratuită angajatorilor
care solicită acordarea de credite cu dobândă avantajoasă (
2,125% / an), în vederea accelerării aprobării dosarelor astfel
întocmite.
DIRECTOR EXECUTIV
TIBERIU PĂNESCU