RAPORT PRIVIND PREOCUPĂRILE  AGENŢIEI JUDEŢENE PENTRU OCUPAREA  FORŢEI DE MUNCĂ HARGHITA ÎN CEA CE PRIVEŞTE OCUPAREA FORŢEI DE MUNCĂ

IN CONTEXTUL APLICARII AQUIS-ULUI COMUNITAR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La nivelul AJOFM Harghita, implementarea aquis-ului comunitar se realizeaza prin aplicarea unui program de ocuparea a fortei de munca complex pe baza unui contract de performanta, in concordanta cu prevederile aquis-ului comunitar

 

                   1.Situaţia pieţei muncii în judeţul Harghita

 

1a.Evoluţia şomajului.

 

            Evoluţia numărului de şomeri pe parcursul anului 2006 în comparaţie cu aceaşi perioadă a anului 2005 se regăseşte în tabelul de mai jos:

 

NUMĂR ŞOMERI ŞI RATA ŞOMAJULUI   ÎN JUDEŢUL HARGHITA

 

Indicatori/ luna

Ian.

2006

Ian.

2005

Febr.

2006

Febr.

2005

Mart.

2006

Mart.

2005

Apr.

2006

Apr.

2005

Total şom. din care:

12909

10469

13588

10816

13725

10623

13154

10064

Şomeri în plată

7917

6361

8147

6582

7748

6252

7070

5749

Şomeri neindem.

4992

4108

5441

4234

5977

4371

6084

4315

Rata şom. (%)

9,7

7,9

10,2

8,1

10,3

8,0

9,9

7,6

·        Populaţia activă civilă pentru anul 2005 – 138500 pers.

 

 

Situaţia şomajului în  anul 2006 cât şi cea din anul 2005 a oglindit în mare măsură evoluţia economiei din judeţul Harghita.

Din punct de vedere numeric situaţia şomajului în judeţul Harghita la data de 30.04.2006 comparativ cu 30.04.2005, ne indică o creştere semnificativă a nivelului şomajului, înregistrându-se un număr de 13154 şomeri faţă de 10064. Din totalul de 13154 şomeri aflaţi în evidenţa A.J.O.F.M. Harghita la data de 30.04.2006, 5171 persoane erau femei. Rata şomajului fiind de 9,9% faţă de 7,6% în anul 2005.

Cauza existenţei unui număr mai mare de şomeri faţă de perioada similară a anului trecut este următoarea:

- restructurarea SC Bălan SA, datorită acestui fapt la 30.04.2006 ponderea şomerilor în total populaţie în vârstă de muncă în localitatea Bălan avea nivelul record de 23,9 %;

- desfiinţarea multor locuri de muncă în cadrul societăţilor comerciale afectate de evoluţia cursului valutar (producţia lohn dar nu numai) în special în industria uşoară şi cea de prelucrare a lemnului.

            Mediul  cel mai afectat de şomaj este cel rural (8,9 %) , faţă de cel urban (8,1 %).  

 

 

 

Ponderea femeilor în totalul şomerilor a scăzut de la 44% la 41%, în condiţiile unui şomaj sezonier mai consistent, acesta (construcţii, cariere, mine) afectând în special forţa de muncă masculină

            Zona defavorizată Bălan.

            Situaţia şomajului în zona defavorizată Bălan este una deosebit de gravă, ponderea şomerilor din total populaţie în vârstă de muncă fiind de 22%. Numărul şomerior din Bălan a crescut pe parcursul anului 2006 ca urmare mai ales a disponibilizărilor efectuate de mină. Astfel dacă la 31.12.2005 erau în evidenţă 1269 şomeri, la 30.04.2006 numărul ajunsese la 1341 de persoane .

            Având în vedere situaţia mai sus amintită la începutul lunii aprilie agenţia a reuşit

demararea unui curs de zidar, iar în momentul actual fiind în faza de selectare a participanţilor  la un curs de montator ghips carton.

Trebuie menţionat că instituţia noastră deşi utilizează câteva instrumente specifice nu crează locuri de muncă, ea nu se poate substitui mediului economic în vederea creşterii gradului de ocupare a forţei de muncă

De asemenea perspectivele pe anul 2006 sunt negative, în sensul că în mod probabil mina Bălan se va închide cel târziu la 30.06.2006 ceea ce va determina o creştere a ponderii şomerilor din total populaţie în vârstă de muncă la peste 30%. Agenţia va depune şi în anul 2006 eforturi în vederea diminuării impactului social pe care aceste disponibilizări. Astfel în 2006 vor fi organizate cursuri de formare profesională finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj în meseriile de : montator gips-carton, zidar , dulgher şi lucrător în gospodărie agroturistică. La aceste cursuri sperăm să cuprindem 100 de şomeri.

De asemenea vor fi derulate din nou programe de consultanţă şi asistenţă în vederea începrii unei afaceri pe cont propriu pentru ce puţin 20 de şomeri.

Începând cu luna februarie agenţia a  finanţat temporar 8 locuri de muncă pe care s-au încadrat şomeri şi care vor desfăşura activităţi cu caracter social.

Din programul de ocupare pe întreg judeţul Harghita pentru anul 2006 până la sfârşitul lunii aprilie au fost realizaţi următorii indicatori:

 

 

Nr.

crt.

 

 

Tip măsură

Total program la

30.04 2006

Total program realizat la 30.04.2006

Program realizat în procente

1.

Total pers.cuprinse la măsuri active

2001

4110

205

2.

TOTAL persoane incadrate

1970

1792

91

3.

Program de mediere

772

523

68

4.

Nr.persoane ocupate ca urmare a

Acord.serv.de inf.şi consiliere prof.

157

158

101

5.

Cursuri de formare profesionale

108

94

87

6.

Aloc.pt.şom.care se încadr.înainte de expirarea şomajului

318

345

108

7.

Încadr.şom.peste 45 ani sau întreţinători unici de familie

210

196

93

8.

Incadr.şom.care mai au 3 ani până la pensie

13

6

46

9.

Stimularea mobilităţii forţei de muncă

8

16

200

10.

Încadr.abs.din instit.de învăţământ

140

193

138

11.

Incadr.pers.cu handic.prin subv.locurilor de muncă

3

3

100

12.

Crearea noi locuri de muncă prin creditarea IMM

28

64

229

13.

Servicii de cons. şi asist.pt. începerea unei activit. îndep. sau pt. iniţ. unei afaceri

13

31

238

14.

Ocuparea temporară a F.M. în lucrări publice de interes comunitar

192

117

61

15.

Încadr.prin încheierea de contracte de solidaritate în baza L.116/2002

7

11

157

 

Pe parcursul anului 2006 luând în considerare informaţiile relevante cu privire la piaţa muncii precum şi tendinţele tradiţionale considerăm că pe parcursul anului 2006 numărul şomerilor vor scădea până la un nivel al ratei şomajului de 8,3-8,4%, după ce s-a înregistrat un vârf la sfârşitul lunii martie 2006 ca urmare a atingerii apogeului în ceea ce priveşte concedierile sezoniere.

 

2.1. Măsuri concrete privind creştere gradului de ocupare a forţei de muncă pe anul 2006.

 

2.1.1. Medierea muncii la nivel judeţean.

 

Medierea muncii este activitatea prin care se realizează punerea în legătură a angajatorilor cu persoanele în căutarea unui loc de muncă, în vederea stabilirii de raporturi de muncă sau serviciu.

Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă are obligaţia de a identifica locurile de muncă vacante la angajatori şi a le face cunoscute persoanelor în căutarea unui loc de muncă.

Aceste servicii de mediere pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă se acordă gratuit de către Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi constau în:

-                informaţii privind  locurile de muncă vacante şi condiţiile de ocupare a acestora prin publicarea, afişarea, organizarea de burse ale locurilor de muncă;

-                medierea electronică având ca scop punerea automată în corespondenţă a cererilor şi ofertelor de locuri de muncă, prin intermediul tehnicii de calcul;

-                preselecţia candidaţilor corespunzător cerinţelor locurilor de muncă oferite şi în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile, experienţa şi cu interesele acestora.

            Pe întreg anul 2006 se preconizează angajarea ca urmare a medierii cererii şi ofertei de locuri de muncă a 2315 persoane.

Un capitol aparte îl constituie organizarea Burselor Locurilor de Muncă.

În data de 07 aprilie s-a organizat Bursa Generală a Locurilor de Muncă,  în toate localităţile unde AJOFM are puncte de lucru sau agenţii locale. Au participat un număr de 88 angajatori cu ofertă de 748 locuri de muncă din care 17 persoane cu studii superioare. Numărul meseriilor reprezentate în ofertă au fost de 62 la număr. Participarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă a fost în unele locuri sub aşteptări.  În vederea organizării acestei acţiuni s-a desfăşurat o intensă campanie de popularizare a acţiunii în rândul persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă prin intermediul şi în colaborare cu ziarele locale şi regionale, cu posturile de radio, precum şi prin anunţarea tuturor şomerilor asupra organizării acestui eveniment cu ocazia prezentării la viza lunară, precum şi prin lansarea unor invitaţii.

Ca urmare a Bursei Generale a Locurilor de Muncă s-au încadrat 255 de persoane,

(date monitorizate la o lună de la desfăşurarea Bursei generale a Locurilor de Muncă)

 

Nr. Crt.

Unitatea Locală

Număr persoane angajate prin bursă

1

Miercurea-Ciuc

49

2

Odorheiu-Secuiesc

96

3

Gheorgheni

41

4

Topliţa

42

5

Cristuru-Secuiesc

15

6

Bălan

12

 

Total judeţ

255

 

La bursa locurilor de muncă pentru persoane cu studii superioare, organizată la data

de 18.05.2006, în municipiul Miercurea-Ciuc, cca 170 de locuri de muncă au fost oferite tinerilor de cei 43 de angajatori prezenţi. Această bursă, s-a dovedit un succes.

            Printre cei interesaţi, primii au fost  studenţii Universităţii Sapienţia din oraş, chiar câţiva studenţi de la Universitatea Partium din Oradea.

            Cele mai frecvente întrebări puse de absolvenţi erau legate de salarizare. Unii au venit deja cu CV, alţii numai asistau, ofertele de locuri de muncă erau pentru judeţul Harghita, Covasna dar şi din partea unor firme multinaţionale. S-au oferit şi locuri de muncă pe perioada sezonieră sau cu timp de muncă parţial. Printre meseriile oferite amintim: ingineri, economişti, jurişti, referenţi, manageri, agenţi de asigurări etc. datorită campaniei de popularizare foarte reuşite şi a locului de desfăşurare ideal, bursa a fost un succes, cu peste 800 de persoane participante. Cca 300 de absolvenţi au fost rechemaţi pentru interviu, conform afirmaţiilor organizatorilor, vor fi cca 150 de angajări.

            Acest indicator fiind singurul de îndeplinit pentru anul 2006 din cadrul Planului de implementare a legislaţiei şi de consolidare instituţională la nivel local a acqusu-lui comunitar,  în vederea combaterii şomajului din rândul tinerilor şi a şomajului pe termen lung.

            În date de 9 iunie se v-a organiza Bursa Locurilor de Muncă pentru Persoanele de Etnie romă în zona Cristuru-Secuiesc. Încadrarea acestora fiind o problemă greu de realizat datorită nivelului educţional redus.

 

2.1.2. Activitatea de informare şi consiliere cu privire la cariera

 

În această activitate derulată prin centrele speciale care funcţionează la sediile agenţiilor locale  din Miercurea-Ciuc şi Odorheiu-Secuiesc dar şi la sediile celorlate puncte de lucru (Gheorgheni, Topliţa, Cristuru-Secuiesc şi Bălan) au fost cuprinşi 158 de şomeri până la data de 30.04.2006., realizat  la patru luni în procent de 101%.

 

2.1.3. Activitatea de formare profesională

 

Până la data de 30.04.2006, instituţia noastră a înscris la programe de formare profesională finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj un număr de 445 persoane. 

Programul de angajări ca urmare a participării la programele de formare profesionale

a fost realizat în proporţie de 87%, până la data de 30.04.2006.

 

2.1.4. Ocuparea forţei de muncă prin acordarea de alocaţii pentru şomerii care se încadrează înainte de expirarea şomajului.

 

Ca urmare a modificării Legii nr. 76/2002 prin Legea 107/2004, posibilităţile de acordarea a acestor alocaţii au fost restrânse substanţial în sensul că au fost excluşi şomerii care în ultimii doi ani au mai avut raporturi de muncă cu angajatorul în cauză precum şi aceia care se încadrau cu contract de muncă pe perioadă determinată mai mică de 1 an şi în consecinţă indemnizaţia de şomaj era doar suspendată şi nu încetată.

La data de 30.04.2006 au fost soluţionate 345 de astfel de cereri de instituţia noastră. Astfel programul de angajări a fost realizat în proporţie de 108%.

 

2.1.5. Încadrarea în muncă a şomerilor în vârstă de peste 45 ani sau şomeri părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale.

 

În conformitate cu prevederile art. 85 din Legea 76/2002 în primele patru luni ale anului 2006 au fost încadrate 196 de astfel de persoane, în procent de 93%.

 

 

 

 

2.1.6. Stimularea încadrării şomerilor care au mai puţin de 3 ani până la pensie

 

Cunoscut fiind faptul că persoanele din această categorie întâmpină dificultaţi sporite instituţia noastră acordă subvenţii angajatorilor care încadrează astfel de persoane potrivit legii pe întreaga perioadă până la îndeplinirea condiţiilor de pensionare.

Până în prezent au fost încadrate uzându-se de aceste subvenţii un număr de 6 de persoane dinr-un program de 13 la patru luni (realizat 46% din program). Menţionăm că principala cauză a nerealizării o constituie formalităţile deosebit de complicate de îndeplinit de către societate, motiv pentru care angajatorii preferă să uzeze de subvenţia acordată pentru încadrarea şomerilor de peste 45 de ani chiar dacă persoana îndeplineşte condiţiile mai sus amintite.

 

2.1.7. Încadrarea prin stimularea mobilităţii forţei de muncă

 

Programul de 8  angajări  la patru luni a fost realizat, numărul de angajări fiind de 16. Precizăm că posibilitatea de stimulare cea mai interesantă este cea legată de schimbarea domiciliului (care este de 7 salarii), având în vedere că pentru persoanele care se încadrează la mai mult de 50 km de localitatea de domiciliu, prima de încadrare în valoare de 2 salarii minime garantate în plată este insuficientă în condiţiile în care naveta pe astfel de distanţe costă peste 150 de lei Ron pe lună.

 

2.1.8. Stimularea încadrării în muncă a absolvenţilor în conformitate cu art.80 din Legea 76/2002.

 

În aprilie anul 2006, prin subvenţionarea locului de muncă din bugetul asigurărilor pentru şomaj pentru încadrarea de absolvenţi s-au angajat un număr de 193 de absolvenţi faţă de un program de 140, un procent de 138%.

 

2.1.9. Încadrarea persoanelor cu handicap.

 

Astfel în data de 30.04.2006 un număr de 3 persoane cu handicap au fost încadrate prin subvenţionarea locului de muncă. Precizăm că persoanele cu handicap nu sunt interesate cu adevărat de încadrarea în muncă atâta timp cât :

- în cazul angajării ele pierd dreptul la indemnizaţia de persoană cu handicap pe care o primesc;

-                nu există mijloace coercitive la adresa lor în cazul refuzului de a se angaja deşi acestea sunt implementate la adresa angajatorilor cu peste 75 de salariaţi;

 

2.1.10. Încadrarea prin acordarea de credite.

 

În primele patru luni ale anului 2006, 64 de şomeri  au fost încadraţi prin aplicarea acestei măsuri, un procent de 229 %.

 

            2.1.11. Servicii de consultanţă şi asistenţă pentru începerea unei activităţi independente sau pentru iniţierea unei afaceri.

 

La data de 30.04.2006 a fost programată cuprinderea la astfel de servicii a 13 de şomeri,  fiind curpinşi 31, realizarea programului în procent de 238%.

 

            2.1.12. Ocuparea temporară a forţei de muncă în lucrări publice de interes comunitar.

Subvenţionarea locurilor de muncă în cadrul realizării unor programe care au ca scop ocuparea temporară a forţei de muncă din rândul şomerilor, pentru executarea de lucrări şi activităţi de interes pentru comunităţile locale se face din bugetul asigurărilor pentru şomaj şi din alte surse alocate conform prevederilor legale se pot subvenţiona cheltuielile cu forţa de muncă efectuate în cadrul realizării unor programe care au ca scop ocuparea temporară a forţei de muncă din rândul şomerilor, pentru executarea de lucrări şi activităţi de interes pentru comunităţile locale.

Beneficiarii subvenţiilor prevăzute la art. 78 din Legea nr.76/202 sunt angajatorii care încadrează persoane neocupate, înregistrate la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, indiferent dacă beneficiază sau nu de indemnizaţie de şomaj.

Categoriile de servicii care pot fi subvenţionate sunt, în principal:

a.      servicii publice de refacere si întreţinere a infrastructurii; ecologizare şi realizare a unor lucrări edilitare organizate de autorităţi publice locale; firme private; organizaţii neguvernamentale.

b.      servicii sociale care cuprind activităţi de îngrijire la domiciliu a îngrijire la domiciliu a copiilor, bolnavilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, organizate de autorităţile publice locale, organizaţii neguvernamentale şi alte organisme, în condiţiile legii.

Angajatorii care doresc să organizeze servicii publice de tipul celor menţionate, prin participarea la programele de ocupare, vor depune propunerile lor la primarul localităţii sau, după caz, la preşedintele consiliului judeţean, în scopul obţinerii avizului pentru realizarea serviciilor publice, precum şi al aprobării pentru repartizarea unui număr de locuri de muncă subvenţionate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Propunerile angajatorilor vor conţine în mod expres necesarul de forţă de muncă structurat pe ocupaţii sau meserii, calificări şi niveluri de pregătire.

Angajatorii sunt obligaţi să încheie cu persoanele încadrate în muncă din rândul şomerilor contracte individuale de muncă.

Pentru acordarea subvenţiilor agenţia  judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă Harghita va încheia Convenţii, cu angajatorii persoanelor încadrate în muncă din rândul şomerilor, pentru prestarea categoriilor de servicii publice cu avizul administraţiei publice locale, precum şi pentru serviciile sociale.

Subvenţiile locurilor de muncă prevăzute la  art.78, se acordă angajatorilor pe o perioadă de cel mult 12 luni, pentru fiecare persoană încadrată cu contract individual de muncă din rândul şomerilor, şi proporţional cu timpul efectiv lucrat (inclusiv perioadele în care persoana se află în concediu de odihnă).

Salariul de bază minim brut pe ţară avut în vedere la acordarea subvenţiilor este salariul de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se face plata.Astfel pentru anul 2006 AJOFM Harghita a încheiat convenţii cu 28 de angajatori.

 

2.1.13. Încadrarea persoanelor defavorizate prin încheierea de contracte de solidaritate cf  Legii 116/2002.

 

În ceea ce priveşte număr de încadrări, programul a fost realizat (11 faţă de 7) la data de 30.04.2006. Menţionăm că în acest sens tinerii sub 25 de ani nu pot fi obligaţi să semneze aceste contracte.

 

            PROPUNERI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A ACTIVITĂŢII A.JO.F.M. HARGHITA IN VEDEREA FUNCTIONARII CORECTE A PIETEI MUNCII

 

-         constituirea unui sistem de monitorizare si prospectare a pietei muncii prin chestionarea angajatorilor din judet. O actiune pilot a fost demarata in acest sens , fiind distribuite in perioada 2 mai – 23 mai 2006  fiind distribuite 1900 de chestionare, termenul de predare fiind in cursul lunii iunie). Pe baza rezultatelor acestor chestionare vom putea adapta programele de formare profesionala a adultilor, Planul Local de Actiune in domeniul Invatamintului Profesional si tehnic, programele de scolarizare, respectiv de ocupare la realitatile pietei muncii, in concordanta cu planurile de afaceri ale firmelor din judet.

-          

-         acordarea în permanenţă de consultanţă gratuită angajatorilor care solicită acordarea de credite cu dobândă avantajoasă ( 2,125% / an), în vederea accelerării aprobării dosarelor astfel întocmite.

 

DIRECTOR EXECUTIV

 

TIBERIU PĂNESCU