RAPORT DE ACTIVITATE AL AGENȚIEI JUDEȚENE PENTRU OCUPAREA FORȚEI DE MUNCĂ HARGHITA PENTRU ANUL 2005
1.Situația pieței muncii în județul
Harghita
1a.Evoluția
șomajului.
Evoluția numărului de șomeri pe parcursul anului 2005 se
regăsește în tabelul de mai jos:
NUMĂR ȘOMERI ȘI RATA ȘOMAJULUI PE
2005 ÎN JUDEȚUL HARGHITA
Indicatori/ luna |
Ian. |
Febr. |
Mart. |
Apr. |
Mai |
Iun. |
Iul. |
Aug. |
Sept |
Oct. |
Noi. |
Dec. |
Total șom. din care: |
10469 |
10816 |
10623 |
10064 |
9992 |
10637 |
10487 |
10593 |
10307 |
10387 |
11004 |
11783 |
Șomeri în plată |
6361 |
6582 |
6252 |
5749 |
5658 |
6146 |
6134 |
6313 |
6249 |
6401 |
6787 |
7375 |
Șomeri neindem. |
4108 |
4234 |
4371 |
4315 |
4334 |
4491 |
4353 |
4280 |
4058 |
3986 |
4217 |
4408 |
Rata șom. (%) |
7,9 |
8,1 |
8,0 |
7,6 |
7,5 |
8,0 |
7,9 |
8,0 |
7,8 |
7,8 |
8,3 |
8,9 |
Indicatorul |
31
decembrie |
|
2004 |
2005 |
|
A |
1 |
2 |
Total
șomeri (pers.) din care: |
9511 |
11783 |
a). Aflați în plată -
benef. indemnizație șomaj 75% -
benef.indemnizație șomaj 50% |
5042 836 |
6318 1057 |
b). Șomeri neindemnizabili |
3633 |
4822 |
Rata șomajului (%) |
6.9 |
8,9 |
Situația
șomajului în anul 2005 cât și cea din
anul 2004 a oglindit în mare măsură evoluția economiei din județul Harghita.
Din punct
de vedere numeric situația șomajului în județul Harghita la data de 31.12.2005
comparativ cu 31.12.2004, ne indică o creștere semnificativă a nivelului
șomajului, înregistrându-se un număr de 11783 șomeri față de 9511. Din totalul
de 11783 șomeri aflați în evidența A.J.O.F.M. Harghita la data de 31.12.2005,
4822 persoane erau femei. Rata șomajului fiind de 8,9% față de 6,9% în anul
2004.
Cauza
existenței unui număr mai mare de șomeri față de perioada similară a anului
trecut este următoarea:
-
restructurarea SC Bălan SA, (mina) datorită acestui fapt la 31.12 2006 ponderea
șomerilor în total populație în vârstă de muncă în localitatea Bălan avea
nivelul record de 22 %
-
desființarea multor locuri de muncă în cadrul societăților comerciale afectate
de evoluția cursului valutar (producția lohn dar nu numai) în special în
industria ușoară și cea de prelucrare a lemnului;
Mediul cel mai
afectat de șomaj este cel rural (8,9 %) , față de cel urban (8,1 %).
Situația șomajului pe zone
la 31.12.2005 este ilustrată în graficul de mai jos:
Se observă
că aproape jumătate, respectiv 46% din numărul total de persoane aflate în
evidență au domiciliul în zonele Miercurea-Ciuc și Odorheiu-Secuiesc (tendința
fiind în scădere) urmată de zona
Gheorgheni și Toplița cu un procent de 32% (ușoară creștere) cea mai
spectaculoasă creștere înregistrându-se la Bălan de la 9% pondere în 2004 la
11% pondere în 2005 (în condițiile unei populații toale de sub 8000 de
locuitori).
Structura
pe grupe de vârstă la 31.12.2005 prezentată
în graficul de mai jos :
Ponderea femeilor în
totalul șomerilor a scăzut de la 44% la 41%, în condițiile unui șomaj sezonier
mai consistent, acesta (construcții, cariere, mine) afectând în special forța
de muncă masculină
Zona defavorizată Bălan.
Situația șomajului în zona defavorizată Bălan este una
deosebit de gravă, ponderea șomerilor din total populație în vârstă de muncă
fiind de 22%. Numărul șomerior din Bălan a crescut pe parcursul anului 2005 ca
urmare mai ales a disponibilizărilor efectuate de mină. Astfel dacă la
01.01.2005 erau în evidență 825 șomeri, la sfârșitul anului numărul ajunsese la
1269 .
Având în vedere situația mai sus amintită agenția a
derulat în 2005 programe de ocupare și formare profesională în această zonă
după cum urmează:
-
un program de consultanță și asistență în vederea
începerii unei afaceri pe cont propriu cu 40 de șomeri participanți;
-
ocuparea temporară a forței de muncă în lucrări
publice de interes pentru comunitate pentru 80 șomeri din localitate în
intervalul 01.01.-31.03. 2005;
-
de asemenea prin activitatea de mediere a muncii au
fost încadrați 73 șomeri ;
În total în anul 2005 prin programele de ocupare specifice au fost
încadrați 148 șomeri
Trebuie
menționat că instituția noastră deși utilizează câteva instrumente specifice nu
crează locuri de muncă, ea nu se poate substitui mediului economic în vederea
creșterii gradului de ocupare a forței de muncă
De
asemenea perspectivele pe anul 2006 sunt negative, în sensul că în mod probabil
mina Bălan se va închide cel târziu la 30.06.2006 ceea ce va determina o
creștere a ponderii șomerilor din total populație în vârstă de muncă la peste
30%. Agenția va depune și în anul 2006 eforturi în vederea diminuării
impactului social pe care aceste disponibilizări. Astfel în 2006 vor fi
organizate cursuri de formare profesională finanțate din bugetul asigurărilor
pentru șomaj în meseriile de : montator gips-carton, zidar , dulgher și
lucrător în gospodărie agroturistică. La aceste cursuri sperăm să cuprindem 100
de șomeri.
De asmenea
vor fi derulate din nou programe de consultanță și asistență în vederea
începrii unei afaceri pe cont propriu pentru ce puțin 20 de șomeri.
Începând
cu luna februarie vor fi finanțate temporar 8 locuri de muncă pe care vor fi
încadrați șomeri și care vor desfășura activități cu caracter social.
Prognoze
pe 2006 pentru evoluția șomajului pe județ.
Pe
parcursul anului 2006 luând în considerare informațiile relevante cu privire la
piața muncii precum și tendințele tradiționale considerăm că pe parcursul
anului 2006 numărul șomerilor va scădea până la un nivel al ratei șomajului de
8,3-8,4%, după ce se va înregistra un vârf la sfârșitul lunii februarie 2006 ca
urmare a atingerii apogeului în ceea ce privește concedierile sezoniere.
2. Programul de activitate
pe anul 2005 al AJOFM Harghita
Agenția noastră și-a orientat activitatea către cerințele clienților prin implementarea de măsuri de natură a duce la realizarea în anul 2005 a următorilor indicatori de performanță:
Nr.
Crt |
Tip de masura |
Total
program |
Prog la 31 dec 2005 |
Realiz la 31 dec 2005 |
Realiz procente |
1 |
TOTAL persoane cuprinse la masuri active
(asistate) |
5750 |
5750 |
9036 |
157,15 |
2 |
TOTAL
persoane incadrate |
5130 |
5130 |
3852 |
75,09 |
3 |
Nr persoane cuprinse in servicii de mediere
a locurilor de munca vacante (asistate) |
3900 |
3900 |
6863 |
175,97 |
4 |
Nr persoane ocupate ca urmare a acordarii serviciilor de
mediere a locurilor de munca vacante |
1850 |
1850 |
892 |
48,22 |
5 |
Nr persoane cuprinse in servicii de
informare si consiliere profesionala (asistate) |
1600 |
1600 |
1985 |
124,06 |
6 |
Nr persoane ocupate ca urmare a acordarii serviciilor de informare si consiliere profesionala |
400 |
400 |
378 |
94,50 |
7 |
Incadrarea prin organizarea cursurilor de
formare profesionala |
310 |
310 |
239 |
77,10 |
8 |
Ocuparea fortei de munca prin acordarea de
alocatii pentru somerii care se incadreaza inainte de expirarea somajului |
910 |
910 |
693 |
76,15 |
9 |
Incadrarea somerilor peste 45 de ani sau
intretinatori unici de familie, prin subventionarea locului de munca |
550 |
550 |
645 |
117,27 |
10 |
Incadrarea somerilor care mai au 3 ani pana
la pensie prin subventionarea locului de munca |
40 |
40 |
28 |
70,00 |
11 |
Incadrarea prin stimularea mobilitatii
fortei de munca |
25 |
25 |
29 |
116,00 |
12 |
Incadrarea absolventilor din institutii de
invatamant, prin subventionarea locului de munca |
350 |
350 |
392 |
112,00 |
13 |
Incadrarea persoanelor cu handicap, prin
subventionarea locului de munca |
10 |
10 |
5 |
50,00 |
14 |
Incadrarea prin acordarea de credite, DIN
CARE |
80 |
80 |
0 |
0,00 |
Incadrare someri |
40 |
40 |
0 |
0,00 |
|
15 |
Nr persoane cuprinse in servicii de
acordare de consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati
independente sau pentru initierea unei afaceri (asistate) |
200 |
200 |
148 |
74,00 |
16 |
Nr persoane incadrate prin acordarea de
servicii de consultanta si asistenta
pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea
unei afaceri/ Nr persoane care au inceput a afacere independenta sau pe cont
propriu |
35 |
35 |
11 |
31,43 |
17 |
Incadrarea prin ocuparea temporara a fortei
de munca in lucrari publice de interes comunitar |
550 |
550 |
513 |
93,27 |
18 |
Numar persoane cu care s-au incheiat
contracte de solidaritate conform Legii nr. 116/2002 (asistate) |
50 |
50 |
40 |
80,00 |
19 |
Numar persoane incadrate prin incheierea de
contracte de solidaritate, in baza Legii nr. 116/2002 |
20 |
20 |
27 |
135,00 |
În tabelul de mai sus se
regăsesc și procentele de realizare a acestor indicatori de performanță
2.1. Măsuri concrete privind
creștere gradului de ocupare a forței de muncă pe anul 2005.
2.1.1. Medierea muncii la nivel județean.
Cantitativ s-a reușit
plasarea în muncă a 892 persoane față de 1850 programate (48,22%).
Deși la această măsură au
fost cuprinse 6863 de persoane comparativ cu programul de 3900 din păcate
numărul de angajări rezultate este doar de 892. Ineficiența acestei activități
are următoarele cauze:
-
lipsă
de preocupare în acest sens în primele 6 luni ale anului;
-
lipsă
de interes a multor persoane aflate în evidență pentru a ocupa un loc de muncă,
prin aplicarea legii în sensul încetării dreptului la indemnizația de șomaj
doar într-o săptămână la Odorheiu-Secuiesc au fost scoși din plată 50 de
șomeri;
-
suprdimenasionarea
programului față de posibilitățile reale de absorbție a forței de muncă a
economiei harghitene în condițile anului 2005;
Un
capitol apart îl constituie organizarea Burselor Locurilor de Muncă. În anul
2005 au fost organizate un număr de 7 burse ale locurilor de muncă după cum
urmează:
-
bursa locurilor de muncă
pentru femei;
-
bursa generală a locurilor
de muncă;
-
bursa locurilor de muncă
pentru rromi;
-
bursa locurilor de muncă
pentru persoane cu handicap;
-
bursa locurilor de muncă
pentru absolvenți;
În
total la aceste burse au participat 2121 persoane aflate în căutarea unui loc
de muncă, numărul angajărilor realizate ca urmare a acestor acțiuni fiind de
374. La burse au participat 222 angajatori cu o ofertă totală de 1577 locuri de
muncă.
Calitativ
s-au depus eforturi pentru atingerea unui timp maxim de așteptare de 15 minute,
acest indicator fiind introdus și respectat în sensul reducerii birocrației și
al respectului clienților instituției.
2.1.2. Activitatea de informare și consiliere cu privire la
cariera
În această activitate
derulată prin centrele speciale care funcționează la sediile agențiilor
locale din Miercurea-Ciuc și
Odorheiu-Secuiesc dar și la sediile celorlate puncte de lucru (Gheorgheni,
Toplița, Cristuru-Secuiesc și Bălan) au fost cuprinși 1985 de șomeri, dintre
aceștia un număr de 378 fiind încadrați în muncă, 589 fiind cuprinse la cursuri de formare profesională iar 148 au fost
curpinse la programe de consultanță și asistență pentru începerea unei
activități independente sau pentru inițierea unei afaceri. Astfel rata de
succes a activității de informare și consiliere a fost de 56,17%.
2.1.3. Activitatea de formare profesională
În anul 2005 instituția
noastră a înscris la programe de formare profesională finanțate din bugetul
asigurărilor pentru șomaj un număr de 589
șomeri. Potrivit planului de ocupare a forței de muncă trebuiau
încadrați un număr de 310. Până la 31.12.2005 au fost încadrați 239 șomeri
Programul de angajări a fost
realizat în proporție de 77% (239 de angajări din 310 programate). Motivul care
a stat la baza acestei situații sunt:
-
demararea
târzie a majorității cursurilor de formare din 2005 (majoritatea au fost
demarate în semestrul II 2005) ceea ce a dus la o întârziere în ceea ce
privește angajările, termenul de realizare a ratei minime de angajare fiind de
12 luni de la absolvire;
În anexa nr. 2 și 3 sunt
prezentate analitic ratele de plasare realizate pentru fiecare dintre cursurile
din anul 2004, respectiv 2005
Menționăm că în anul 2004 cursurile de categoria I
trebuiau să asigure o rată de plasare de 100% dintre absolvenți iar cele de
categoria a II-a o rată de plasare de 60%, categoriile fiind stabilite
administrativ de conducerea forului tutelar.
În anul 2005, toate cursurile au avut ca țintă
plasarea a minim 50% dintre absolvenții programelor de formare profesională în
interval de 1 an de la absolvire.
2.1.4. Ocuparea forței de muncă prin acordarea de alocații
pentru șomerii care se încadrează înainte de expirarea șomajului.
Urmarea a modificării Legii
nr. 76/2002 prin Legea 107/2004, posibilitățile de acordarea a acestor alocații
au fost restrânse substanțial în sensul că au fost excluși șomerii care în
ultimii doi ani au mai avut raporturi de muncă cu angajatorul în cauză precum
și aceia care se încadrau cu contract de muncă pe perioadă determinată mai mică
de 1 an și în consecință indemnizația de șomaj era doar suspendată și nu
încetată.
Urmare a acestui fapt numai
693 de astfel de cereri au putut fi soliționate de instituția noastră față de
un nivel programat de 910.
Principalul motiv pentru
nerealizarea indicatorului a fost lipsa de preocupare în primul semestru (când
datorită dinamicii angajărilor din perioada primăverii trebuia realizat
majoritatea programului) fiind realizate doar 283 de angajări față de 410 în
semestrul II.
2.1.5. Încadrarea în muncă a persoanelor în vârstă de peste
45 ani sau unici întreținători de familie.
În
conformitate cu prevederile art. 85 din Legea 76/2002 în anul 2005 au fost
încadrate 645 de astfel de persoane față de un nivel programat de 550 programul fiind depășit.
2.1.6. Stimularea încadrării șomerilor care au mai puțin de
3 ani până la pensie
Cunoscut fiind faptul că
persoanele din această categorie întâmpină dificultați sporite instituția
noastră acordă subvenții angajatorilor care încadrează astfel de persoane potrivit
legii pe întreaga perioadă până la îndeplinirea condițiilor de pensionare.
În 2005 au fost încadrate
uzându-se de aceste subvenții un număr de 28 de persoane dinr-un program de 40
(realizat 70% din program). Menționăm că principala cauză a nerealizării o
constituie formalitățile deosebit de complicate de îndeplinit de către
societate, motiv pentru care angajatorii preferă să uzeze de subvenția acordată
pentru încadrarea șomerilor de peste 45 de ani chiar dacă persoana îndeplinește
condițiile mai sus amintite.
2.1.7. Încadrarea prin stimularea mobilității forței de
muncă
Programul de 25 de angajări
a fost realizat, numărul de angajării fiind de 29. Precizăm că posibilitatea de
stimulare cea mai interesantă este cea legată de schimbarea domiciliului, având
în vedere că pentru persoanele care se încadrează la mai mult de 50 km de
localitatea de domiciliu, prima de încadrare în valoare de 2 salarii minime
garantate în plată este insuficientă în condițiile în care naveta pe astfel de
distanțe costă peste 150 de lei Ron pe lună.
2.1.8. Stimularea încadrării în muncă a absolvenților în
conformitate cu art.80 din Legea 76/2002.
În anul 2005, prin subvenționarea locului de
muncă din bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru încadrarea de absolvenți s-au
angajat un număr de 392 de absolvenți față de un program de 350.
2.1.9. Încadrarea persoanelor cu handicap.
Astfel
în anul 2005 un număr de 5 persoane cu handicap au fost încadrate prin
subvenționarea locului de muncă. Precizăm că persoanele cu handicap nu sunt
interesate cu adevărat de încadrarea în muncă atâta timp cât :
-
în cazul angajării ele pierd dreptul la indemnizația de persoană cu handicap pe
care o primesc;
-
nu există mijloace coercitive la adresa lor în cazul refuzului de a se angaja
deși acestea sunt implementate la adresa angajatorilor cu peste 75 de
salariați;
2.1.10. Încadrarea prin acordarea de credite.
În anul 2005 nici un șomer
nu a fost încadrat prin aplicarea acestei măsuri deși au fost aprobate credite
în valoarea de 840.000 lei RON. Precizăm că încadrarea se poate realiza pe baza
unui grafic de angajare (creditele fiind acordate pentru investiții cu perioadă
de grație) acestea fiind programate în primele 6 luni ale anului 2006
Chiar și în aceste condiții din punctul de vedere al
locurilor de muncă înființate programul a fost realizat suma alocată județului
find de 800.000 lei RON în vederea înființării a 80 de locuri de muncă față de
cele 84 realizate.
2.1.11. Servicii de consultanță
și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea
unei afaceri.
În anul 2005 a fost
programată cuprinderea la astfel de servicii a 200 de șomeri, până la
31.12.2005 fiind curpinși 148. Toate programele de profil au fost demarate în
ultimele 4 luni ale anului, toate având termen de finalizare primele luni ale
anului 2006.
Față de programul de 35 de
afaceri nou înființate s-a reușit înființarea a doar 11, motivul fiind faptul
că în primele 7 luni ale anului preocuparea pentru această măsură a fost nulă.
Precizăm că prin rata minimă de succes contractată cu furnizorii de servicii
(25%) ar fi putut fi înființate 34 de noi societăți.
2.1.12.
Ocuparea temporară a forței de muncă în lucrări publice de interes comunitar.
În acest fel în anul 2005 au fost create 513 locuri de muncă temporare
față de 550 programate.
Una
dintre dificultățile care au cauzat nerealizarea o reprezintă lipsa
posibilităților de cofinanțare pe perioada verii a costurilor cu forța de muncă
(în intervalul 01.04-31.10 nivelul de cofinanțare este de cel puin 47% din
costul forței de muncă).
2.1.13.
Încadrarea persoanelor defavorizate prin înheierea de contracte de solidaritate
cf Legii 116/2002.
În
ceea ce privește număr de încadrări, programul a fost realizat (27 față de 20),
numărul de noi contracte de solidaritate (prin care agenția își ia angajamentul
de spijinire a solictanților eligibili ) fiind însă de doar 40 față de 50.
Menționăm că în acest sens tinerii sub 25 de ani nu pot fi obligați să semneze
aceste contracte.
3. Mediatizarea
activității Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Harghita
Promovarea
imaginii agenției precum și a serviciilor oferite a fost tratată de conducerea
agenției cu cea mai mare atenție. Astfel presa a fost prezentă la toate
evenimentele generate de AJOFM, fiind folosită de asemenea cu mare eficiență în
popularizarea serviciilor oferite.
În ceea ce
privește această activitate s-a pus un accent deosebit pe popularizarea
prevederilor Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor de șomaj și stimularea
ocupării forței de muncă, în special pe posibilitățile de acordare a diverselor
subvenții, alocații, credite atât pentru angajatori cât și pentru persoanele în
căutarea unui loc de muncă.
Conferințele de presă au fost
susținute întotdeauna de conducerea agenției, acest fapt demostrând importanța
acordată acestei activități.
Au fost
organizate 12 conferințe de presă, fiind publicate alte 74 comunicate de presă
sau interviuri la care se adaugă alte 41 de rubrici permanente. Au fost
acordate 191 interviuri radio precum și 4 interviuri TV.
Agenția
are un subdomeniu pe pagina de internet a forului tutelar www.harghita.anofm.ro acesta fiind
reînprospătat periodic cu toate informațiile publice prevăzute de Legea 544
privind liberul acces la informațiile publice.
4. Colaborarea cu Instituția
Prefectului precum și cu alte instituții.
Colaborarea
cu instituția prefectului a fost foarte bună, aceasta sprijinind instituția
noastră oridecâte ori am solicitat sprijin în organizarea unor acțiuni
specifice. Astfel Consilierul pe probleme de romi de pe lângă insituția
prefectului a fost prezent la toate acțiunile comune de deplasare în
comunitățile semnificative de romi. De asemenea Prefectul județului a participat
la Bursele Locurilor de Muncă precum și la Masa rotundă organizată referitor la
problematica romrilor.
De
asemenea și colaborarea cu celelalte instituții deconcentrate a fost una bună,
în acest sens relații de colaborare semnificative fiind dezvoltate cu:
- Direcția
de Muncă Solidaritate Socială și a Familiei;
-
Inspectoratul Școlar Județean ;
-
Inspectoratul Teritorial de Muncă;
- Casa
Județeană de Pensii;
-
primăriile localităților din județ;
4.1.
Controlul de fond al Camerei de Conturi a Județului Harghita.
În anul
2005 a avut loc controlul de fond pe anul 2004 acesta relevând câteva nereguli
care au fost remediate la solicitarea Camerei de Conturi, astfel încât până la
sfârșitul anului 2005 a fost posibilă acordarea descărcării de gestiune pentru
anul 2004.
5. Participarea reprezentanților
agenției la organisme tripartite de pe lângă instituțiile din județ.
5.1. Funcționarea Consiliului
Consultativ.
În temeiul
Legii 145/1998 modificate, pe lângă fiecare Agenție Județeană funcționează un
Consiliu Consultativ tripartit consituit din 15 membrii după cum urmează:
-
5 reprezentanță stabiliți prin ordin de către Prefect
;
-
5 reprezentanți ai confederațiilor sindicale
reprezentative la nivel național;
-
5 reprezentanți ai confederațiilor patronale
reprezentative la nivel național;
În
anul 2005 au fost organizate ședințe ale Consiliului Consultativ, fiind
prezentate materiale de actualitate cu privire la activitatea AJOFM
Harghita, la perspectivele de viitor și
programele speciale derulate de instituție. Precizăm că din păcate contribuția
reprezentanților confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel
național nu a fost una întotdeauna de real ajutor instituției, în sensul că
acestea nu au formulat niciodată propuneri concrete cu privire la programele de
ocupare care ar trebui derulate.
5.2. Alte organisme tripartite.
Agenția
mai este reprezentată în următoarele comisii și comitete:
-
Comisia Județeană de Autorizare a Furnizorilor de
Formare Profesională de pe lângă DMSSF în conformitate cu OG 129/2000;
-
Comitetul Local de Dezvoltare de pe lângă
Inspectoratul Școlar Județean;
-
Comisia Consultativă de pe lângă Instituția
Prefectului și Consiliul Județean;
-
Comisia de Dialog Social;
În
toate aceste comisii reprezentanții agenției au furnizat informații sau
expertiză prețioasă acestora, funcție de agenda de lucru a fiecăreia dintre
ele.
6. Programul de activitate pe
2006.
Programul
de activitate pe 2006 pornește de la realitățile pieței muncii din județ,
urmând ca până la sfârșitul anului să încadrăm un număr de 5910 șomeri prin
aplicarea măsurilor active de combatere a șomajului mai sus menționate.
Programul
detaliat pe grupuri țintă este redat în anexă la prezentul material.
Sperăm
ca prin aplicarea acetui program vom putea reduce nivelul șomajului la un nivel
de 8,3% față de 8,9% la sfârșitul anului precedent.
Realizările
la 28 februarie 2006 din programul de ocupare a forței de muncă pe anul 2006
sunt prezentate în anexa nr. 1 la prezentul
material