RAPORT DE ACTIVITATE AL AGENȚIEI JUDEȚENE PENTRU OCUPAREA  FORȚEI DE MUNCĂ HARGHITA  PENTRU ANUL 2005

 

 

 

 

 

       1.Situația pieței muncii în județul Harghita

 

1a.Evoluția șomajului.

 

            Evoluția numărului de șomeri pe parcursul anului 2005 se regăsește în tabelul de mai jos:

 

NUMĂR ȘOMERI ȘI RATA ȘOMAJULUI  PE  2005 ÎN JUDEȚUL HARGHITA

Indicatori/ luna

Ian.

Febr.

Mart.

Apr.

Mai

Iun.

Iul.

Aug.

Sept

Oct.

Noi.

Dec.

Total șom. din care:

10469

10816

10623

10064

9992

10637

10487

10593

10307

10387

11004

11783

Șomeri în plată

6361

6582

6252

5749

5658

6146

6134

6313

6249

6401

6787

7375

Șomeri neindem.

4108

4234

4371

4315

4334

4491

4353

4280

4058

3986

4217

4408

Rata șom. (%)

7,9

8,1

8,0

7,6

7,5

8,0

7,9

8,0

7,8

7,8

8,3

8,9

 

·        Populația activă civilă pentru anul 2005 – 138500 pers.

 

Situația șomajului la 31.12. 2005 comparativ cu aceași perioadă a anului

2004 se regăsește în tabelul de mai jos:

 

Machetă
privind prezentarea evoluției indicatorilor

 

Indicatorul

31 decembrie

2004

2005

A

1

2

Total  șomeri (pers.) din care:

9511

11783

a). Aflați în plată

-         benef. indemnizație șomaj 75%

-         benef.indemnizație șomaj 50%

 

5042

836

 

6318

1057

b). Șomeri neindemnizabili

3633

4822

Rata șomajului (%)

6.9

8,9

 

Situația șomajului în  anul 2005 cât și cea din anul 2004 a oglindit în mare măsură evoluția economiei din județul Harghita.

Din punct de vedere numeric situația șomajului în județul Harghita la data de 31.12.2005 comparativ cu 31.12.2004, ne indică o creștere semnificativă a nivelului șomajului, înregistrându-se un număr de 11783 șomeri față de 9511. Din totalul de 11783 șomeri aflați în evidența A.J.O.F.M. Harghita la data de 31.12.2005, 4822 persoane erau femei. Rata șomajului fiind de 8,9% față de 6,9% în anul 2004.

Cauza existenței unui număr mai mare de șomeri față de perioada similară a anului trecut este următoarea:

- restructurarea SC Bălan SA, (mina) datorită acestui fapt la 31.12 2006 ponderea șomerilor în total populație în vârstă de muncă în localitatea Bălan avea nivelul record de 22 %

- desființarea multor locuri de muncă în cadrul societăților comerciale afectate de evoluția cursului valutar (producția lohn dar nu numai) în special în industria ușoară și cea de prelucrare a lemnului;

 

            Mediul  cel mai afectat de șomaj este cel rural (8,9 %) , față de cel urban (8,1 %).

           

 

 

 

 

Situația șomajului pe zone la 31.12.2005 este ilustrată în graficul de mai jos:          

Se observă că aproape jumătate, respectiv 46% din numărul total de persoane aflate în evidență au domiciliul în zonele Miercurea-Ciuc și Odorheiu-Secuiesc (tendința fiind în scădere) urmată de zona  Gheorgheni și Toplița cu un procent de 32% (ușoară creștere) cea mai spectaculoasă creștere înregistrându-se la Bălan de la 9% pondere în 2004 la 11% pondere în 2005 (în condițiile unei populații toale de sub 8000 de locuitori).

            Structura pe grupe de vârstă la 31.12.2005 prezentată  în graficul de mai jos :

 

Ponderea femeilor în totalul șomerilor a scăzut de la 44% la 41%, în condițiile unui șomaj sezonier mai consistent, acesta (construcții, cariere, mine) afectând în special forța de muncă masculină

 

            Zona defavorizată Bălan.

            Situația șomajului în zona defavorizată Bălan este una deosebit de gravă, ponderea șomerilor din total populație în vârstă de muncă fiind de 22%. Numărul șomerior din Bălan a crescut pe parcursul anului 2005 ca urmare mai ales a disponibilizărilor efectuate de mină. Astfel dacă la 01.01.2005 erau în evidență 825 șomeri, la sfârșitul anului numărul ajunsese la 1269 .

            Având în vedere situația mai sus amintită agenția a derulat în 2005 programe de ocupare și formare profesională în această zonă după cum urmează:

-         un program de consultanță și asistență în vederea începerii unei afaceri pe cont propriu cu 40 de șomeri participanți;

-         ocuparea temporară a forței de muncă în lucrări publice de interes pentru comunitate pentru 80 șomeri din localitate în intervalul 01.01.-31.03. 2005;

-         de asemenea prin activitatea de mediere a muncii au fost încadrați 73 șomeri ;

În total în anul 2005 prin programele de ocupare specifice au fost încadrați 148 șomeri

Trebuie menționat că instituția noastră deși utilizează câteva instrumente specifice nu crează locuri de muncă, ea nu se poate substitui mediului economic în vederea creșterii gradului de ocupare a forței de muncă

De asemenea perspectivele pe anul 2006 sunt negative, în sensul că în mod probabil mina Bălan se va închide cel târziu la 30.06.2006 ceea ce va determina o creștere a ponderii șomerilor din total populație în vârstă de muncă la peste 30%. Agenția va depune și în anul 2006 eforturi în vederea diminuării impactului social pe care aceste disponibilizări. Astfel în 2006 vor fi organizate cursuri de formare profesională finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj în meseriile de : montator gips-carton, zidar , dulgher și lucrător în gospodărie agroturistică. La aceste cursuri sperăm să cuprindem 100 de șomeri.

De asmenea vor fi derulate din nou programe de consultanță și asistență în vederea începrii unei afaceri pe cont propriu pentru ce puțin 20 de șomeri.

Începând cu luna februarie vor fi finanțate temporar 8 locuri de muncă pe care vor fi încadrați șomeri și care vor desfășura activități cu caracter social.

 

Prognoze pe 2006 pentru evoluția șomajului pe județ.

Pe parcursul anului 2006 luând în considerare informațiile relevante cu privire la piața muncii precum și tendințele tradiționale considerăm că pe parcursul anului 2006 numărul șomerilor va scădea până la un nivel al ratei șomajului de 8,3-8,4%, după ce se va înregistra un vârf la sfârșitul lunii februarie 2006 ca urmare a atingerii apogeului în ceea ce privește concedierile sezoniere.

 

2. Programul de activitate pe anul 2005 al AJOFM Harghita

 

Agenția noastră și-a orientat activitatea către cerințele clienților prin implementarea de măsuri de natură a duce la realizarea în anul 2005 a următorilor indicatori de performanță:

Nr. Crt

Tip de masura

Total program           

Prog la    31 dec 2005

Realiz la      31 dec  2005

Realiz procente

1

 TOTAL persoane cuprinse la masuri active (asistate)

5750

5750

9036

157,15

2

 TOTAL  persoane incadrate

5130

5130

3852

75,09

3

 Nr persoane cuprinse in servicii de mediere a locurilor de munca vacante (asistate)

3900

      3900

6863

175,97

4

 Nr persoane ocupate  ca urmare a acordarii serviciilor de mediere a locurilor de munca vacante                                                       

1850

1850

892

48,22

5

 Nr persoane cuprinse in servicii de informare si consiliere profesionala (asistate)

1600

1600

1985

124,06

6

 Nr persoane ocupate  ca urmare a acordarii serviciilor de  informare si consiliere profesionala

400

400

378

94,50

7

 Incadrarea prin organizarea cursurilor de formare profesionala

310

310

239

77,10

8

 Ocuparea fortei de munca prin acordarea de alocatii pentru somerii care se incadreaza inainte de expirarea somajului

910

910

693

76,15

9

 Incadrarea somerilor peste 45 de ani sau intretinatori unici de familie, prin subventionarea locului de munca

550

550

645

117,27

10

 Incadrarea somerilor care mai au 3 ani pana la pensie prin subventionarea locului de munca

40

40

28

70,00

11

 Incadrarea prin stimularea mobilitatii fortei de munca

25

25

29

116,00

12

 Incadrarea absolventilor din institutii de invatamant, prin subventionarea locului de munca                                                                  

350

350

392

112,00

13

 Incadrarea persoanelor cu handicap, prin subventionarea locului de munca

10

10

5

50,00

14

 Incadrarea prin acordarea de credite, DIN CARE                                                                                                  

80

80

0

0,00

 Incadrare someri

40

40

0

0,00

15

 Nr persoane cuprinse in servicii de acordare de consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri (asistate)

200

200

148

74,00

16

 Nr persoane incadrate prin acordarea de servicii de consultanta si asistenta  pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri/ Nr persoane care au inceput a afacere independenta sau pe cont propriu

35

35

11

31,43

17

 Incadrarea prin ocuparea temporara a fortei de munca in lucrari publice de interes comunitar

550

550

513

93,27

18

 Numar persoane cu care s-au incheiat contracte de solidaritate conform Legii nr. 116/2002 (asistate)

50

50

40

80,00

19

 Numar persoane incadrate prin incheierea de contracte de solidaritate, in baza Legii nr. 116/2002

20

20

27

135,00

 

În tabelul de mai sus se regăsesc și procentele de realizare a acestor indicatori de performanță

 

 

 

 

2.1. Măsuri concrete privind creștere gradului de ocupare a forței de muncă pe anul 2005.

 

 

2.1.1. Medierea muncii la nivel județean.

 

Cantitativ s-a reușit plasarea în muncă a 892 persoane față de 1850 programate (48,22%).

Deși la această măsură au fost cuprinse 6863 de persoane comparativ cu programul de 3900 din păcate numărul de angajări rezultate este doar de 892. Ineficiența acestei activități are următoarele cauze:

-          lipsă de preocupare în acest sens în primele 6 luni ale anului;

-          lipsă de interes a multor persoane aflate în evidență pentru a ocupa un loc de muncă, prin aplicarea legii în sensul încetării dreptului la indemnizația de șomaj doar într-o săptămână la Odorheiu-Secuiesc au fost scoși din plată 50 de șomeri;

-          suprdimenasionarea programului față de posibilitățile reale de absorbție a forței de muncă a economiei harghitene în condițile anului 2005;

 

Un capitol apart îl constituie organizarea Burselor Locurilor de Muncă. În anul 2005 au fost organizate un număr de 7 burse ale locurilor de muncă după cum urmează:

-          bursa locurilor de muncă pentru femei;

-          bursa generală a locurilor de muncă;

-          bursa locurilor de muncă pentru rromi;

-          bursa locurilor de muncă pentru persoane cu handicap;

-          bursa locurilor de muncă pentru absolvenți;

În total la aceste burse au participat 2121 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, numărul angajărilor realizate ca urmare a acestor acțiuni fiind de 374. La burse au participat 222 angajatori cu o ofertă totală de 1577 locuri de muncă.

Calitativ s-au depus eforturi pentru atingerea unui timp maxim de așteptare de 15 minute, acest indicator fiind introdus și respectat în sensul reducerii birocrației și al respectului clienților instituției.

 

2.1.2. Activitatea de informare și consiliere cu privire la cariera

În această activitate derulată prin centrele speciale care funcționează la sediile agențiilor locale  din Miercurea-Ciuc și Odorheiu-Secuiesc dar și la sediile celorlate puncte de lucru (Gheorgheni, Toplița, Cristuru-Secuiesc și Bălan) au fost cuprinși 1985 de șomeri, dintre aceștia un număr de 378 fiind încadrați în muncă, 589  fiind cuprinse la cursuri de formare profesională iar 148 au fost curpinse la programe de consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea unei afaceri. Astfel rata de succes a activității de informare și consiliere a fost de 56,17%.

2.1.3. Activitatea de formare profesională

În anul 2005 instituția noastră a înscris la programe de formare profesională finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj un număr de 589  șomeri. Potrivit planului de ocupare a forței de muncă trebuiau încadrați un număr de 310. Până la 31.12.2005 au fost încadrați 239 șomeri

Programul de angajări a fost realizat în proporție de 77% (239 de angajări din 310 programate). Motivul care a stat la baza acestei situații sunt:

-          demararea târzie a majorității cursurilor de formare din 2005 (majoritatea au fost demarate în semestrul II 2005) ceea ce a dus la o întârziere în ceea ce privește angajările, termenul de realizare a ratei minime de angajare fiind de 12 luni de la absolvire;

 

În anexa nr. 2 și 3 sunt prezentate analitic ratele de plasare realizate pentru fiecare dintre cursurile din anul 2004, respectiv 2005

Menționăm că în anul 2004 cursurile de categoria I trebuiau să asigure o rată de plasare de 100% dintre absolvenți iar cele de categoria a II-a o rată de plasare de 60%, categoriile fiind stabilite administrativ de conducerea forului tutelar.

În anul 2005, toate cursurile au avut ca țintă plasarea a minim 50% dintre absolvenții programelor de formare profesională în interval de 1 an de la absolvire.

 

2.1.4. Ocuparea forței de muncă prin acordarea de alocații pentru șomerii care se încadrează înainte de expirarea șomajului.

Urmarea a modificării Legii nr. 76/2002 prin Legea 107/2004, posibilitățile de acordarea a acestor alocații au fost restrânse substanțial în sensul că au fost excluși șomerii care în ultimii doi ani au mai avut raporturi de muncă cu angajatorul în cauză precum și aceia care se încadrau cu contract de muncă pe perioadă determinată mai mică de 1 an și în consecință indemnizația de șomaj era doar suspendată și nu încetată.

Urmare a acestui fapt numai 693 de astfel de cereri au putut fi soliționate de instituția noastră față de un nivel programat de 910.

Principalul motiv pentru nerealizarea indicatorului a fost lipsa de preocupare în primul semestru (când datorită dinamicii angajărilor din perioada primăverii trebuia realizat majoritatea programului) fiind realizate doar 283 de angajări față de 410 în semestrul II.

 

 

2.1.5. Încadrarea în muncă a persoanelor în vârstă de peste 45 ani sau unici întreținători de familie.

În conformitate cu prevederile art. 85 din Legea 76/2002 în anul 2005 au fost încadrate 645 de astfel de persoane față de un nivel programat de 550  programul fiind depășit.

 

 

2.1.6. Stimularea încadrării șomerilor care au mai puțin de 3 ani până la pensie

Cunoscut fiind faptul că persoanele din această categorie întâmpină dificultați sporite instituția noastră acordă subvenții angajatorilor care încadrează astfel de persoane potrivit legii pe întreaga perioadă până la îndeplinirea condițiilor de pensionare.

În 2005 au fost încadrate uzându-se de aceste subvenții un număr de 28 de persoane dinr-un program de 40 (realizat 70% din program). Menționăm că principala cauză a nerealizării o constituie formalitățile deosebit de complicate de îndeplinit de către societate, motiv pentru care angajatorii preferă să uzeze de subvenția acordată pentru încadrarea șomerilor de peste 45 de ani chiar dacă persoana îndeplinește condițiile mai sus amintite.

 

 

 

2.1.7. Încadrarea prin stimularea mobilității forței de muncă

Programul de 25 de angajări a fost realizat, numărul de angajării fiind de 29. Precizăm că posibilitatea de stimulare cea mai interesantă este cea legată de schimbarea domiciliului, având în vedere că pentru persoanele care se încadrează la mai mult de 50 km de localitatea de domiciliu, prima de încadrare în valoare de 2 salarii minime garantate în plată este insuficientă în condițiile în care naveta pe astfel de distanțe costă peste 150 de lei Ron pe lună.

 

 

 

2.1.8. Stimularea încadrării în muncă a absolvenților în conformitate cu art.80 din Legea 76/2002.

 

În  anul 2005, prin subvenționarea locului de muncă din bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru încadrarea de absolvenți s-au angajat un număr de 392 de absolvenți față de un program de 350.

 

2.1.9. Încadrarea persoanelor cu handicap.

 

Astfel în anul 2005 un număr de 5 persoane cu handicap au fost încadrate prin subvenționarea locului de muncă. Precizăm că persoanele cu handicap nu sunt interesate cu adevărat de încadrarea în muncă atâta timp cât :

- în cazul angajării ele pierd dreptul la indemnizația de persoană cu handicap pe care o primesc;

- nu există mijloace coercitive la adresa lor în cazul refuzului de a se angaja deși acestea sunt implementate la adresa angajatorilor cu peste 75 de salariați;

 

2.1.10. Încadrarea prin acordarea de credite.

În anul 2005 nici un șomer nu a fost încadrat prin aplicarea acestei măsuri deși au fost aprobate credite în valoarea de 840.000 lei RON. Precizăm că încadrarea se poate realiza pe baza unui grafic de angajare (creditele fiind acordate pentru investiții cu perioadă de grație) acestea fiind programate în primele 6 luni ale anului 2006

            Chiar și în aceste condiții din punctul de vedere al locurilor de muncă înființate programul a fost realizat suma alocată județului find de 800.000 lei RON în vederea înființării a 80 de locuri de muncă față de cele 84 realizate.

 

            2.1.11. Servicii de consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente sau pentru inițierea unei afaceri.

În anul 2005 a fost programată cuprinderea la astfel de servicii a 200 de șomeri, până la 31.12.2005 fiind curpinși 148. Toate programele de profil au fost demarate în ultimele 4 luni ale anului, toate având termen de finalizare primele luni ale anului 2006.

Față de programul de 35 de afaceri nou înființate s-a reușit înființarea a doar 11, motivul fiind faptul că în primele 7 luni ale anului preocuparea pentru această măsură a fost nulă. Precizăm că prin rata minimă de succes contractată cu furnizorii de servicii (25%) ar fi putut fi înființate 34 de noi societăți.

 

            2.1.12. Ocuparea temporară a forței de muncă în lucrări publice de interes comunitar.

            În acest fel în anul 2005 au fost create 513 locuri de muncă temporare față de 550 programate.

Una dintre dificultățile care au cauzat nerealizarea o reprezintă lipsa posibilităților de cofinanțare pe perioada verii a costurilor cu forța de muncă (în intervalul 01.04-31.10 nivelul de cofinanțare este de cel puin 47% din costul forței de muncă).

 

 

 

2.1.13. Încadrarea persoanelor defavorizate prin înheierea de contracte de solidaritate cf  Legii 116/2002.

În ceea ce privește număr de încadrări, programul a fost realizat (27 față de 20), numărul de noi contracte de solidaritate (prin care agenția își ia angajamentul de spijinire a solictanților eligibili ) fiind însă de doar 40 față de 50. Menționăm că în acest sens tinerii sub 25 de ani nu pot fi obligați să semneze aceste contracte.

 

 

 3. Mediatizarea activității Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Harghita

 

Promovarea imaginii agenției precum și a serviciilor oferite a fost tratată de conducerea agenției cu cea mai mare atenție. Astfel presa a fost prezentă la toate evenimentele generate de AJOFM, fiind folosită de asemenea cu mare eficiență în popularizarea serviciilor oferite.

În ceea ce privește această activitate s-a pus un accent deosebit pe popularizarea prevederilor Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor de șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, în special pe posibilitățile de acordare a diverselor subvenții, alocații, credite atât pentru angajatori cât și pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă.
            Conferințele de presă au fost susținute întotdeauna de conducerea agenției, acest fapt demostrând importanța acordată acestei activități.

Au fost organizate 12 conferințe de presă, fiind publicate alte 74 comunicate de presă sau interviuri la care se adaugă alte 41 de rubrici permanente. Au fost acordate 191 interviuri radio precum și 4 interviuri TV.

Agenția are un subdomeniu pe pagina de internet a forului tutelar www.harghita.anofm.ro acesta fiind reînprospătat periodic cu toate informațiile publice prevăzute de Legea 544 privind liberul acces la informațiile publice.

 

4. Colaborarea cu Instituția Prefectului precum și cu alte instituții.

Colaborarea cu instituția prefectului a fost foarte bună, aceasta sprijinind instituția noastră oridecâte ori am solicitat sprijin în organizarea unor acțiuni specifice. Astfel Consilierul pe probleme de romi de pe lângă insituția prefectului a fost prezent la toate acțiunile comune de deplasare în comunitățile semnificative de romi. De asemenea Prefectul județului a participat la Bursele Locurilor de Muncă precum și la Masa rotundă organizată referitor la problematica romrilor.

De asemenea și colaborarea cu celelalte instituții deconcentrate a fost una bună, în acest sens relații de colaborare semnificative fiind dezvoltate cu:

- Direcția de Muncă Solidaritate Socială și a Familiei;

- Inspectoratul Școlar Județean ;

- Inspectoratul Teritorial de Muncă;

- Casa Județeană de Pensii;

- primăriile localităților din județ;

 

4.1. Controlul de fond al Camerei de Conturi a Județului Harghita.

În anul 2005 a avut loc controlul de fond pe anul 2004 acesta relevând câteva nereguli care au fost remediate la solicitarea Camerei de Conturi, astfel încât până la sfârșitul anului 2005 a fost posibilă acordarea descărcării de gestiune pentru anul 2004.

 

 

5. Participarea reprezentanților agenției la organisme tripartite de pe lângă instituțiile din județ.

5.1. Funcționarea Consiliului Consultativ.

În temeiul Legii 145/1998 modificate, pe lângă fiecare Agenție Județeană funcționează un Consiliu Consultativ tripartit consituit din 15 membrii după cum urmează:

-          5 reprezentanță stabiliți prin ordin de către Prefect ;

-          5 reprezentanți ai confederațiilor sindicale reprezentative la nivel național;

-          5 reprezentanți ai confederațiilor patronale reprezentative la nivel național;

În anul 2005 au fost organizate ședințe ale Consiliului Consultativ, fiind prezentate materiale de actualitate cu privire la activitatea AJOFM Harghita,  la perspectivele de viitor și programele speciale derulate de instituție. Precizăm că din păcate contribuția reprezentanților confederațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel național nu a fost una întotdeauna de real ajutor instituției, în sensul că acestea nu au formulat niciodată propuneri concrete cu privire la programele de ocupare care ar trebui derulate.

 

5.2. Alte organisme tripartite.

Agenția mai este reprezentată în următoarele comisii și comitete:

-          Comisia Județeană de Autorizare a Furnizorilor de Formare Profesională de pe lângă DMSSF – în conformitate cu OG 129/2000;

-          Comitetul Local de Dezvoltare de pe lângă Inspectoratul Școlar Județean;

-          Comisia Consultativă de pe lângă Instituția Prefectului și Consiliul Județean;

-          Comisia de Dialog Social;

În toate aceste comisii reprezentanții agenției au furnizat informații sau expertiză prețioasă acestora, funcție de agenda de lucru a fiecăreia dintre ele.

 

6. Programul de activitate pe 2006.

Programul de activitate pe 2006 pornește de la realitățile pieței muncii din județ, urmând ca până la sfârșitul anului să încadrăm un număr de 5910 șomeri prin aplicarea măsurilor active de combatere a șomajului mai sus menționate.

Programul detaliat pe grupuri țintă este redat în anexă la prezentul material.

Sperăm ca prin aplicarea acetui program vom putea reduce nivelul șomajului la un nivel de 8,3% față de 8,9% la sfârșitul anului precedent.

Realizările la 28 februarie 2006 din programul de ocupare a forței de muncă pe anul 2006 sunt prezentate în anexa nr. 1 la prezentul material