SEDINŢA CONSILIULUI CONSULTATIV 22.06.2009

 

 

  1. SITUAŢIA ŞOMAJULUI LA 31.05.2009

 

Numărul şomerilor înregistraţi: 11274, din care 7214 indemnizaţi şi 4060 neindemnizaţi.

Rata şomajului, la nivelul judeţului, la sfârşitul lunii mai a fost de 8,1%, la fel ca la şi la sfârşitul lunii aprilie a acestui an. Aceasta se explică prin diferenţa mică dintre  numărul de persoane intrate şi cele ieşite din evidenţă,  pe parcursul lunii mai şi anume numărul şomerilor indemnizaţi a crescut cu 171 de persoane şi a scăzut numărul şomerilor neindemnizaţi cu 241 persoane. (În anexa 1 poate fi consultat tabelul privind numărul de şomeri înregistraţi şi rata şomajului pe judeţe şi pe ţară)

În continuare ne aşteptăm la ieşiri din evidenţă a unui număr semnificativ de şomeri neindemnizaţi  datorate în principal expirării cererilor de loc de muncă pe care aceştia nu vin să şi le reinoiască, în special dacă sunt din mediul rural şi au fost luaţi în evidenţă anul trecut, în cadrul programului Phare 2005 – „Caravana consilierii şi medierii în mediul rural” – prin deplasarea angajaţilor agenţiei în diverse localităţi din mediul rural.

În ceea ce priveşte perioada următoare, până în prezent o singură societate comercială cu activitate de pază şi protecţie a anunţat concedierea colectivă în luna iunie, a 32 de angajaţi, dar probabil, că un număr considerabil de persoane vor fi disponibilizate şi de firmele mici din judeţ.

 

  1. FORMARE PROFESIONALĂ

 

În perioda ianuarie – mai 2009 am reuşit să demarăm un număr de 19 programe de formare profesională, la care au fost cuprinşi 439 de şomeri. Două dintre cursuri s-au finalizat şi celelalte sunt încă în derulare.

Anul acesta, datorită conjucturii  economice am optat pentru organizarea unui număr mai mare de programe care să le asigure cursanţilor abilităţi necesare pentru creşterea şanselor de ocupare în diferite domenii de pe piaţa muncii, dar nu am renunţat nici la cursurile de calificare pentru meserii. Astfel, la cursurile de comunicare, limba engleză şi limba germană participă în total 248 de şomeri, iar la cursurile de dulgher – tâmplar, montator pereţi - plafoane şi zidar pietrar tencuitor participă în total  154 de şomeri. La cele două cursuri de operator calculator care s-au încheiat deja au participat 36 de şomeri.

Din cei 150.000 lei alocaţi în bugetul pe anul 2009 pentru formarea profesională,  până la 31.05.2009  s-au cheltuit 59.000 lei şi s-au angajat  deja 64.000 lei. Suma rămasă de 27.000 lei nu va fi suficientă pentru acoperirea cheltuielilor  în vederea realizării planului de formare; sperăm ca odată cu rectificarea bugetului să primim banii necesari. O mare parte din cursuri au fost organizate de către CRFPA Braşov, cu care intenţionăm să continuăm colaborarea, avantajul mare fiind acela că nu trebuie să decontăm cheltuielile de formare, centrul fiind în subordinea ANOFM, însă deocamdată şi acest centru se află în impas financiar. (În anexele 2 şi 3 se pot consulta tabelele privind cheltuielile efectuate şi cheltuielile prognozate  pentru formarea profesională în anul 2009).

 

  1. STIMULAREA OCUPĂRII FORŢEI DE MUNCĂ

 

Valoarea  bugetului alocat anul acesta pentru plata subvenţiilor la încadrarea absolvenţilor şi a persoanelor de peste 45 de ani a fost de 4.600.000 lei, din care 4.100.000 lei au fost necesari pentru plata subvenţiilor  pentru care s-au încheiat în anul 2008. În primele 5 luni ale anului  s-au încheiat 78 de convenţii pentru angajarea absolvenţilor şi 32 de convenţii pentru angajarea persoanelor peste 45 de ani şi au fost cheltuiţi şi angajaţi aproape toţi banii. În luna mai s-a reuşit şi încheierea unui număr de 11 convenţii cu societăţi comerciale de pe lângă primării pentru subvenţionarea locurilor de muncă ocupate temporar pentru realizarea programelor de dezvoltare a comunităţilor locale.

 

  1. PROIECT FSE – TELEWORK

 

În cadrul proiectului din Fondul Social European –„Noi Oprtunităţi de Ocupare în Mediul Rural prin TELEWORK” s-a încheiat acţiunea prin care au fost chestionaţi 2500 de şomeri din mediul rural şi 160 de angajatori din toate zonele cuprinse în proiect. Datele din aceste chestionare au fost introduse în sistemul informatic şi au fost trimise partenerilor din Italia, care urmează să prelucreze datele respective şi să emită rezultatele pe baza cărora se va acţiona în continuare.

          În judeţul Harghita au fost stabilite deja două locaţii ale centrelor TELEWORK, unul la Sînmartin şi unul la Sîndominic. Un al treilea centru va fi probabil în localitatea Gălăuţaş şi pentru al patrulea centru vom lua o hotărâre în funcţie de ofertele pe care le vom primi într-una din localităţile Simoneşti, Lupeni şi Lueta.

 

 

 

DIRECTOR COORDONATOR

 

Tiberiu PĂNESCU